Studie ‘magazijnoptimalisatie’

Deze website is een weerslag van de bevindingen naar aanleiding van een vergelijkende studie over bemande machines voor magazijnoptimalisatie. Deze studie richtte zich op een optimalisatie van de beschikbare magazijnruimte in combinatie met optimalisatie van de volledige goederenflow. De studie houdt geen rekening met volledig geautomatiseerde palletbehandeling, aangezien het hier over totaal verschillende investeringsbudgetten gaat.

Vergelijking tussen smallegangheftruck, VNA-truck en reachtruck.

De machines

Hieronder een schema van de bestudeerde concepten:

SMALLE GANGHEFTRUCK

Smalle gang heftruck Aisle-Master
INFO

De smalle gang heftruck is ontworpen om niet alleen in de smalste gangen te werken maar ook daarbuiten. Het design straalt flexibiliteit en behendig- heid uit, maar die eigenschappen zijn ook te merken in zijn prestaties.

VOORDELEN SMALLEGANGHEFTRUCK

+ Hoge picksnelheid
+ Binnen en buiten bruikbaar
+ Gangenbreedte min. 1800 mm
+ Van stelling tot vrachtwagen

NADELEN SMALLEGANGHEFTRUCK

– Kunnen elkaar niet kruisen
– 150% duurder dan reachtruck

TECHNISCHE DETAILS

Max. hefhoogte: 15 m
Capaciteit: 2,5 ton
Chassisbreedte: 1220 mm
Werkcyclus*: 30/35 palletten/uur

VNA TRUCK

VNA truck alternatief Aisle-Master
INFO

VNA trucks zijn uiterst gespecialiseerde smalle gang trucks. Binnen de gangen zijn ze, dankzij de lijngeleiding, in picksnelheid bijna niet te evenaren. Hun totale onge-schiktheid om palletten te behandelen buiten de gang, maakt hen in vele toepassingen echter ongeschikt.

VOORDELEN VNA-TRUCK

+ Hoge picksnelheid
+ Snelle besturing in de gangen

NADELEN VNA-TRUCK

– Geleiding vereist
– Vloer in perfecte staat
– Kunnen elkaar niet kruisen
– 250% duurder dan reachtruck

TECHNISCHE DETAILS

Max. hefhoogte: 15 m
Capaciteit: 1,5 ton
Chassisbreedte: 1220 mm
Werkcyclus*: 35/40 palletten/uur

REACHTRUCK

Reachtruck alternatief Aisle-Master
INFO

Reachtrucks zijn historisch het oudste concept van smalle gang machines. Vandaag is de smalle gang door nieuwe concepten geëvolueerd naar gangbreedtes 1600 – 1800 mm, hierdoor is de reachtruck voorbijgestreefd.

VOORDELEN REACHTRUCK

+ Goedkoopste in aanschaf
+ Reachtruck is meest gekende concept

NADELEN REACHTRUCK

– Gangbreedte voor reachtruck min. 3100 mm
– Ongeschikt voor buiten
– Beperkt zicht voor chauffeur reachtruck
– Traagste picksnelheid

TECHNISCHE DETAILS

Max. hefhoogte: 12 m
Capaciteit: 2,5 ton
Chassisbreedte: 1100-1150 mm
Werkcyclus*: 19/22 palletten/uur

Conclusie: Aisle-Master alternatief voor de reach-truck en VNA-truck

Uit de verschillende criteria is gebleken dat in het algemeen de reachtruck op vlak van magazijnbenutting en efficiëntie het slechtste presteert, de vereiste gangbreedtes zijn niet meer competitief.

VNA-trucks daarentegen zijn wel snel en efficiënt in het picking proces in de gang, maar hebben nood aan een investering voor een bijkomend toestel voor de palletmanipulatie buiten de gang. Bovendien is in 90% van de gevallen een vloeraanpassing en geleiding noodzakelijk. Hierdoor wordt dit concept aanmerkelijk duurder.

Het concept van de smallegangheftruck komt zodoende uit de studie als “the best deal”. Het toestel wordt als tweede gerankt qua picking snelheid, maar is het meest flexibel inzetbaar buiten de gangen. Het voordeel om de pallet vanaf/in de vrachtwagen op te halen en rechtstreeks in de rekken te plaatsen geeft de smalle gang heftruck een onbetaalbaar voordeel ten opzichte van de reachtruck of VNA-truck. In tegenstelling tot de reachtruck, is er bij de smallegangheftruck geen reachmechanisme aanwezig, wat ervoor zorgt dat er minder slijtagekosten zijn, maar wat ook zorgt voor een beter zicht vanuit de cabine. Bij de reachtruck belemmert het reachmechanisme het zicht van de chauffeur. Een belangrijk voordeel van de smallegangheftruck is dat hij kan werken in zeer smalle gangen. Waar de reachtruck een gang vereist van min. 3m , werkt de smallegangheftruck al in gangen vanaf 1600mm. Hierdoor kunnen rekken dichter bij elkaar geplaatst worden en kan er meer gestockeerd worden op dezelfde oppervlakte. Dit leidt tot een optimalisatie tot 50% tov de reachtruck.

Meer informatie over de smalle gang heftruck is te vinden op de volgende pagina’s.

Aarzel niet ons te contacteren

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Mabo BeNeLux map